Berättelsen om SuperChevan - kärleken till en bil

Som jag kanske tidigare har nämnt, har jag och Johan nu länge kämpat med att fixa upp vår (hans) älskade gamla Cheva. Eller nu för tiden - min Cheva. En helt fantastisk Chevrolet s10 från 1996. Ni som läst min blogg ett längre tag vet att Chevan bodde med oss ute i Holmsånger, där den tjänade oss som vår trogna gårdsbil. En hel del höbalar låg på flaket under den perioden. Och en hel del gyttja byggdes upp på undersidan, efter otaliga fastkörningar i leriga hagar. Chevan var ursprungligen Johans bil som han köpte ganska direkt efter att vi blev ihop, för lite mer än fyra år sedan. Eftersom han hade så många andra bilar och projekt, användes bara Chevan vid speciella tillfällen men knappt alls egentligen. Den var i alla fall helt anmärkningsfri på besiktningen och gick som en dröm! Det var bilen jag lärde mig köra i, tills jag var redo att uppgradera mig till manuell körning. Chevan har hängt med på campingresor, genom flera flyttar samt en och annan roadtrip. Under alla dessa år har jag älskat bilen av hela mitt hjärta och känt att en dag ska jag ha min alldeles egna bil som ska vara som SuperChevan! Så förstå min lycka när Johan sade i somras, att jag kunde få henne (Ja det är en hon och hennes namn är SuperChevan). Jag ville dock betala honom ändå, för det är en fin bil som är värd några kronor ändå. Dessutom har Johan hjälpt mig så otroligt mycket med att fixa upp den så självklart ska han ha sitt! Tack så himla mycket för all hjälp älskling, om du läser detta. Du är bäst! ♥ Men det var ju inte bara och bara att fixa upp henne kan jag säga...
 
När vi började uppfixandet hade bilen stått i över ett år. Efter flytten från Holmsånger var den oskattad, obesiktad och avställd. Problem kommer med att låta bilar stå längre tider utan att ses över. Redan innan viloperioden hade bensin börjat läcka, man kunde känna en stark bensindoft utan att ens motorn var igång. Men när man väl drog om nyckeln startade motorn i ett nafs! Så har Chevan alltid varit, stark och bra i motorn. Vet inte hur länge vi körde med tunga höbalar med bensinmätaren längst ner på rött, den bara gick och gick. Men gammalt hö och frätande hästskit gjorde ju även sitt och allt som allt fanns en hel del att göra. Jag som tror att alla bilar ska explodera utan anledning, var ivrig att få den ordentligt fixad en gång för alla.

Under några månader har vi åstadkommit följande:

- Bytt och skarvat bensinslang på flertalet ställen.

- Bytt bromsrör, fyllt bromsvätska och luftat cirka hundra gånger.

- Lagat ett hål i bensintanken som visade sig vara läckage-boven. I framtiden ska jag byta tank helt när jag har råd, hittills fungerar vår lagning klockrent!

- Bytt bakaxelkåpa, packning och oljan i den.

- Bytt oljefilter, fyllt på ny olja.
 
- Slagit ut bakrutan, hämtat ny på skroten och bytt ut.

- Fått ny framruta (på försäkringen). 

- Bytt undre spindelled på höger framdäck.

- Limmat fast lösa lister.

- Duttat i svart nagellack för att dölja vitt lim...

- Kopplat om extraljusen på taket.

- Rustat upp hela baklämmen på flaket, den enda delen på bilen som var riktigt rostig. Ersatt med helt ny plåt, glasfiberspacklad, slipat, spacklat ännu mer och till sist lacka om.

- Klistra på dekaler på nytt.

- Bytt torkarblad på framrutan.

- Slipat ner tröskellådans kanter och lagt på ny bodyspray.

- Lagat ett rosthål innanför flaket.

- Tagit bort plogfästet och vinschen (ville ha kvar den men går inte igenom besiktning med den placeringen).

- Placerat om registreringsskylten. 

- Bytt bromsljus vänster bak.

- Fixat ena registreringsskylt-ljuset som inte fungerade.

- Oljat gnissliga dörrar.

- Oljat trögt låshål.

- Tagit bort plogens kontrolldosa och dess sladdar inuti kupén.

- Tagit bort gamla träväggar innanför flaket.

- Rengjort petnoga utvändigt och invändigt.

- Fyllt på med spolarvätska.

- Stansat in nytt chassinummer.

- Bunkrat upp med bra-att-ha-saker i bilen såsom papper, våtservetter, rep, startkablar och isskrapor.

- Betalat skatten.

- Kontrollbesiktat två gånger.

- Fixat försäkring.

Ja... alltså en hel del! Och ändå är vi inte riktigt klara. Kvar på listan är:

- Registreringsbesiktningen på måndag. Kom tyvärr inte undan det då de få sifforna vi hittade från chassinumret inte räckte hela vägen. Så nu lär jag punga ut 800 spänn på att de ska titta på mitt nya chassinummer. Slapp i alla fall 1500 kronor för att vi lyckades fixa det själva utan att lämna in på verkstad...

- Eliminera ett förjäkla irriterande gnissel som har uppstått på höger framdäck. Förmodligen något som har med den nya spindelleden att göra. Eller något gummiaktigt som ligger och trycker någonstans.

- Troligtvis göra en ordentlig hjulinställning på verkstad i framtiden. Bilen har blivit väldigt spårkänslig, vilket den inte var förr i tiden. Nu sitter man och rattar som en rallyförare och lär ha superkoll på att däcken verkligen är i spåren vintertid, annars sticker den iväg. Trögrattad och känslig. Detta uppstod även efter spindelledsbytet så det har nog något med den att göra. Måste kollas upp snarast för det är lite läskigt att köra när den är som den är just nu.

- Byta trägolvet på flaket. Lät det gamla ruttna golvet ligga kvar nu så plåten under inte tar onödigt med stryk tills vi har tid att byta. Ska i alla fall få fint, nytt trägolv som är tätt och helt!

- Montera något slags flaköverdrag så man smidigt kan täcka grejer på flaken utan att behöva spänna fast dem.


- Fixa halkskydd på baklämmen, något som glömdes bort i allt fixande.

- Ordna så att centrallåset fungerar helt så man slipper låsa passagerardörren inifrån innan man hoppar ut.

- Byta bensintank, men bara om vår lagning inte skulle hålla. Och hittills är det läckagefritt!

- Täta bakrutan som är lite skallrig i ena hörnet.

- Rikta upp ratten. Påverkar inte något negativt men det är ju störande att den inte är helt rak!

- Egentligen borde alla spindelleder och bussningar bytas innan man gör en hjulinställning resten verkade rätt slitna dem också. 

- Eventuellt köpa spacers så att vinterdäcken inte tar i med fullt rattutslag.


Lite bilder från vår tid av oändligt bilmeck och fix:

      
Bort med supervinschen och plogfästet!
 

Bortmonterad tanklock för att färgbutiken skulle kuna skanna och hitta rätt färgkod.


Tröskellåda-fix med slipande och svart bodyspray.


Sprillans nya bromsrör.


Den gamla bakaxelskåpan, bra rostig och sunkig.


En dyr dag hos Proffs Bildelar. Vet inte hur många gånger jag gick till den butiken! Här ser ni bland annat den nya fräscha bakaxelskåpan...


Bild från första mecktillfället, en allmän check på tillståndet.

Dagen jag åkte och bytte framrutan, så himla skönt att bli av med den stora sprickan precis i ögonhöjd.
 
Och här har vi SuperChevan idag! Coolast i stan! En mindre modell på en pickis, men lika snygg för det. Jag bara älskar att köra SuperChevan (förutom just nu när den är spårkänslig), så lättmanövrerad och bekväm. En pickup känns för mig så självklart då flaket är så jäkla användbart och händigt, bara att slänga upp hö eller virke utan att behöva oroa sig för att smutsa ner. Och man får plats med en hel del också! Dessutom är det en stark bil men dragkrok som behövs till framtiden när jag kör hästtransport. Helt enkelt den perfekta gårdsbilen för alla hästägare! Extraljusen på taket ger världens starkaste helljus. Helt galet, man kan åka och spana efter vilt på ängar och skog för den lyser upp så bra både framåt och åt sidan. Just nu sitter feta vinterdäck på som är näst intill nya, Johan beställde svindyra sådana men hann aldrig köra med dem haha, bra för mig. Dock är de något för breda så det tar i när man gör fullt rattutslag. Lite drygt, men påverkar inte särskilt mycket. I sommar blir det töntiga små däck, men jag kanske lyckas hitta lika höga fast mindre breda. Bakhjulsdriven bil som är toppen i vissa lägen, sämre i andra. Såhär vintertid med halkan är det ju inte helt optimalt. Men på somrarna ser jag fler fördelar med det. Längtar så fruktansvärt till sommaren nu så man kan vara ute och köra, njuta av värmen och bra väggrepp! Jag + SuperChevan = True Love. ♥





Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Namn:


Emailadress: (publiceras ej)


Webbplats:


Text: